April 6, 2010

Iye.. Saya Jugak Broke!

Money, money, money..

As much as we’d like to  believe in “Love is all we need to be happy” and “material things don’t matter”, I have to admit that money matters in making me happy.

Macam mana nak happy bila dapat je gaji every month terpaksa fikir 20-60 kali on how to manage them. Rumah, kereta, family, PTPTN, bil tepon, bil internet.. Tak campur lagi hutang kredit kad buat beli perabot rumah aritu.. Keje lak kat KLCC, harus lah mata ini berhabuk tengok pelbagai jenis baju/kasut/handbags ditayangkan di setiap cermin kedai. Mestilah tak happy kan sebab takleh shop? Sobs!

Iya, sudah beberapa bulan saya tidak shopping. Kalo membeli pon, bende yang penting je (seperti sabun, groceries, makeup remover, yada yada yada). Diriku ini sudah berbulan-bulan tidak merasa the thrill of purchasing a brand new handbag (oh..how I miss the smell of leather on handbags!)

“Alah, ko tipu lah Teefa. Ko gi Krabi tu ape?
Krabi tu last year nyer plan la weh.. Pakej dah beli takkan tak pegi?
Habis tu ko gi Singapore sape suruh?
Well, itu sbb nak tengok Paramore! Aku tak shopping pon!
Yang ko gi beli wallet Cole Haan tu kenape? Mahal tau..
Erk.. dah alang-alang Marissa gi Houston, kene la kirim.. kire murah la wallet tu wehhh..”

This kind of conversation selalu terngiang-ngiang di kepala saya. (T_T)

I am thankful for what I have. Alhamdulillah. At least cukup makan, mampu berzakat, membantu keluarga dan dah ade rumah sendiri kan? Berapa kerat je orang berjaya membeli rumah sewaktu berusia 22 tahun? Ececeh ayat untuk menyedapkan hati. Tapi sebab membayar rumah ni jugak la saya broke. Hurm… Cepat la orang menyewa rumah saya. Amin! Saya perlu start menyimpan balik. Sudah lama ASB saya takde pertumbuhan. Static begitu sahaja. Macam mane nak kawen kalo duit tak cukup? Oooppsss!

Bottom line is, we humans will never be satisfied with what we have. Gaji 1000 nak gaji 3000. Yang dah ade bag Charles & Keith nak Marc Jacobs. Yang dah ade Marc Jacobs  lak nak Hermes Birkin. Memang tak puas tak kira lah berapa banyak pon wang di bank. Peringatan kepada diri sendiri: Bersyukur lah dengan ape yang ada. Kang Allah tarik semua baru tahu!

p/s: ohhh..Ramai pulak rakan taulan berkahwin tahun ini. Tiba2 terbayang-bayang baju-baju kurung dan kebaya cantik-cantik untuk dipakai ke majlis mereka :p
Be First to Post Comment !
Post a Comment

EMOTICON
Klik the button below to show emoticons and the its code
Hide Emoticon
Show Emoticon
:D
 
:)
 
:h
 
:a
 
:e
 
:f
 
:p
 
:v
 
:i
 
:j
 
:k
 
:(
 
:c
 
:n
 
:z
 
:g
 
:q
 
:r
 
:s
:t
 
:o
 
:x
 
:w
 
:m
 
:y
 
:b
 
:1
 
:2
 
:3
 
:4
 
:5
:6
 
:7
 
:8
 
:9